حساب کاربری

لطفا وارد حساب خود شوید!

نام محصول یا نام برند؟
برند خودتراش

نام محصول یا نام برند؟

تا به حال دقت کردید که خیلی از افراد به جای این که از کلمه‌ی دستمال کاغذی استفاده کنند به آن کلینکس می‌گویند؟

یا حتما شنیده‌اید که به جای کلمه‌ی مایع سفید کننده از کلمه‌ی وایتکس استفاده می‌کنند.

این اتفاق برای خیلی از محصولات پر مصرف اتفاق می‌افتد. معمولا قوی‌ترین برند یا قدیمی‌ترین برند با تغییر نام محصول به نام برند خودش و جا انداختن آن بین مردم هم خودش را سر زبان‌ها می‌اندازد هم جایگاه خودش را بین رقبا محکم‌تر می‌کند.

مثال‌های بیشتری نیز می‌توان زد مانند چای کیسه‌ای که لیپتون خطاب می‌شود یا حتی اسپری مو یا تافت!

آیا در رده خودتراش‌ها هم این اتفاق افتاده است؟

بله، در رده‌ی خودتراش‌ها هم این اتفاق پیش آمده. به طور مثال اکثریت به جای کلمه‌ی تیغ یا خودتراش از کلمه‌ی ژیلت استفاده می‌کنند.

فرض کنید برای خرید دستمال کاغذی به سوپر رفته‌اید، آنجا از مغازه دار درخواست “کلینکس سافتلن” می‌کنید! عجیب نیست؟

این دقیقا همان قدر عجیب است که شما از مغازه‌ دار درخواست ژیلت سیلور، شیک، ویلکینگسون یا… کنید.

این اشتباه رایج سال‌های سال است که با ما همراه است، اما فکر می‌کنیم زمان اصلاح کردن این اشتباه است. درست نیست؟

با ژیلت برند‌های قویی مثل سیلور، شیک، بیک، سوپرمکس و… وارد بازار شدند و حتی می‌توان گفت ژیلت کمی تا حدودی از میدان رقابتی در ایران خارج شد و جای خودش را به برند‌های دیگر داد.

 ظهور این برندها و قدرت نماییشان باعث شد ژیلت دیگر تنها برند قوی و وسیع در حوزه‌ی اصلاح نباشد. این به معنای ضعیف شدن این برند نیست، اتفاقا همان طور که گفتیم همچنان مردم خودتراش را گاها ژیلت خطاب می‌کنند.

برندی همچون سیلور که محصولاتش تمامی بازارهای مصرفی را پوشش می‌دهد و تنوع بالا محصول با کیفیت عالی دارد، در حال حاضر وسعت زیادی از مارکت شیر محصولات اصلاح را فرا گرفته است.

علاوه بر آن کیفیت محصولات سیلور آن را کاملا از برندهای دیگر بازار متمایز می‌کند.

در نتیجه بهتر است اشتباه رایجمان را درست کرده و کلمه‌ی تیغ یا خودتراش را با ژیلت جایگزین نکنیم!

مطالب مفید بیشتر بخوانید
مقالات